kreditupplysning.se

HemOm ossBli kundPrivatpersonFrågor & SvarKontaktBli kund
Fyll i sökfältet först

Hantering av personuppgifter

Vår hantering av personuppgifter sker på tre olika sätt:

De uppgifter du själv lämnar till oss i samband med registrering och liknande hanterar vi med största försiktighet och integritet. Uppgifterna lagras och används enbart för att kunna tillhandahålla relevanta tjänster till dig. Hanteringen sker helt enligt EU:s allmänna dataskyddsförordning (GDPR) och beskrivs närmare i vår Personuppgiftspolicy längre ner på denna sida.

Personuppgifter som ingår i söktjänsten och presenteras i sökdetaljerna kommer från en databas som Kreditupplysning Safenode Sverige AB driver med stöd av Yttrandefrihetsgrundlagen (YGL). Vi har ett av Myndigheten för press, radio och TV tilldelat utgivningsbevis. Detta innebär att den data som behandlas inom ramen för den databasen, inklusive personuppgifter, skyddas på samma sätt som en tidnings eller ett TV-programs data. I lagen sägs bl.a. att inlämnare av data till en sådan databas är skyddade och att de inte får röjas. Av lagen följer också att EU:s allmänna dataskyddsförordning (GDPR) inte gäller om dess tillämpning strider mot YGL, bl.a. så ska de regler som finns i GDPR om samtycke till behandling inte tillämpas.

De person- och kredituppgifter som finns i de kreditupplysningar som återförsäljs via denna tjänst kommer från kreditupplysningsföretaget Safenode AB. I själva verket behandlar vi på Kreditupplysning.se aldrig uppgifterna i en kreditupplysning utan rapporten förmedlas direkt från Safenode AB till dig som användare utan att vare sig mellanlagras eller behandlas av oss. Safenode AB hanterar personuppgifter med stöd av Kreditupplysningslagen (KuL) och har kreditupplysningstillstånd från Datainspektionen. Har du frågor om dina kredituppgifter så får du gärna kontakta Safenode direkt via kundservice@safenode.se.

Användarvillkor för Kreditupplysning.se

1. Dessa användarvillkor (nedan "Användarvillkoren") gäller för webbplatsen Kreditupplysning.se (”Webbplatsen”) som innehas av Kreditupplysning Safenode Sverige AB (”Leverantören”).

2. Genom att besöka Webbplatsen och/eller använda den information som tillhandahålls på eller via webbplatsen, godkänner du dessa Användarvillkor. Leverantören kan när som helst ändra och uppdatera dessa villkor. I de fall som villkoren ändras kommer information om detta lämnas på webbplatsen.

3. De tjänster och produkter som tillhandahålls på Kreditupplysning.se omfattas av de villkor som anges i de avtal som gäller för respektive tjänst och produkt.

4. Webbplatsen innehar utgivningsbevis som är utfärdat av Myndigheten för press, radio och tv. Det innebär att Webbplatsen skyddas av Yttrandefrihetsgrundlagen (1991:1469). Som en följd av detta skydd är inte reglerna i EU:s allmänna dataskyddsförordning (GDPR) tillämpliga i de fall dessa strider mot bestämmelserna i Yttrandefrihetsgrundlagen.

5. Information som tillhandahålls på Webbplatsen har sammanställts från externa och offentliga källor av Leverantörens redaktion. Leverantören garanterar inte att informationen är fullständig, riktig eller uppdaterad. Informationen kan komma att ändras eller tas bort utan att det särskilt meddelas. Leverantören garanterar inte att Webbplatsen eller de tjänster och produkter som tillhandahålls via Webbplatsen fungerar utan avbrott eller störningar.

6. Användning av informationen och tjänsterna på Webbplatsen sker på användarens egen risk. Leverantören ansvarar inte i något fall för någon direkt eller indirekt skada, kostnad, förlust eller anspråk som grundar sig på användandet av eller beslut som fattas med stöd av de tjänster och/eller produkter som tillhandahålls via Webbplatsen.

7. Det används så kallade cookies på Webbplatsen vilket du i och med användandet av tjänsten godkänner. Dessa cookies innehåller nödvändig information för att kunna tillhandahålla tjänsterna på Webbplatsen. Vi använder inte cookies för att spåra dig utanför Webbplatsen. I vissa fall använder vi cookies för att komma ihåg dina inställningar så att du själv slipper ställa in dessa vid varje besök. Om du inte vill tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Om du väljer att inte tillåta cookies kommer du inte kunna använda annat än en begränsad del av funktionaliteten på Webbplatsen.

8. Företagsabonnemang tecknas för ett år, eller annan tidsperiod som avtalats separat, i taget ("Perioden") och betalas i förskott för hela Perioden. Det finns inget krav på förlängning efter Periodens slut men erbjudande om förlängning kan skickas ut i slutet av Perioden. Betalning ska ske inom 10 dagar enligt utskickad betalningsavi och tecknandet av ett abonnemang anses vara ett bindande avtal mellan företaget och Leverantören till det pris som framgick vid tecknandet. Om abonnemanget avbryts i förväg, innan Perioden förlöpt, så sker ingen återbetalning.

9. De kreditupplysningar som ingår i ett abonnemang får enbart förbrukas inom den Period som abonnemanget gäller; vid förnyelse flyttas inte ej utnyttjade upplysningar med. Enbart det antal kreditupplysningar som angavs vid tecknande av abonnemanget ingår under Perioden, behövs fler upplysningar än så krävs separat överenskommelse med Leverantören.

10. Kostnad för upplysningskopia till den omfrågade ingår i abonnemangskostnaden för samtliga abonnemang där kreditupplysningar ingår.

11. Om innehållet i Tjänsten begränsas till följd av lagbud, myndighetsåtgärd, krigshändelse, strejk, blockad, lockout och bojkott eller annan liknande händelse så sker ingen återbetalning av betald abonnemangsavgift.

12. Bland tjänsterna finns flera där det är viktigt att vi vet exakt vem du är och därför behandlar vi ditt personnummer. Förutom när du tar kreditupplysningar kommer din användning av tjänsten vara helt anonym. Vi lagrar aldrig uppgifter om vilka sökningar du gjort eller liknande.

Personuppgiftspolicy för Kreditupplysning.se

Senast reviderad: 2018-05-25

Introduktion

Detta är personuppgiftspolicyn för de tjänster som tillhandahålls genom denna och andra webbsajter, tjänster och applikationer (våra ”Tjänster”) av Kreditupplysning Safenode Sverige AB.

Vi använder information som vi samlar in om våra kunder och användare för fyra huvudsakliga skäl:

  • för att bedriva vår verksamhet och tillhandahålla (inklusive förbättra och anpassa) de tjänster och produkter vi erbjuder,
  • för att tillhandahålla personligt anpassade tjänster unikt anpassade för individuella användare,
  • för att skicka kommunikation, inklusive kampanjer till våra användare, samt
  • för att marknadsföra tjänster och visa reklam, i våra egna tjänster och webbsajter som stöds av reklam.

Personuppgifter vi samlar in

Vi samlar in uppgifter för att våra Tjänster ska fungera effektivt och ge dig bästa möjliga upplevelse. Vissa av dessa uppgifter tillhandahåller du direkt, exempelvis när du skapar ett konto i en applikation, administrerar ditt användarkonto för en Tjänst, köper en produkt i våra webb-butiker, laddar ned en app och registrerar dig som användare, registrerar dig för ett nyhetsbrev, eller kontaktar oss för support. Vi får en del av informationen genom att registrera hur du interagerar med våra Tjänster och produkter, exempelvis genom användning av teknik som cookies på våra sajter och mottagning av användningsdata från programvara som körs på din enhet.

Vi kan även hämta uppgifter från tredje part. Uppgifter som har hämtats från tredje part skyddar vi enligt de metoder som beskrivs i denna policy och enligt eventuella ytterligare begränsningar som gäller för informationens källa. Sådana tredjepartskällor kan variera över tid men har tidigare inkluderat:

  • Datamäklare som vi köper demografiska data av, för att komplettera information som vi samlar in.
  • Sociala nätverk, när du ger en av våra produkter åtkomst till dina uppgifter i ett eller flera nätverk.
  • Partners som vi samarbetar med för att erbjuda tjänster eller delta i gemensam marknadsföringsverksamhet.
  • Offentligt tillgängliga källor, till exempel öppna myndighetsdatabaser eller andra data som är tillgängliga för allmänheten.

De uppgifter vi samlar in beror på sammanhanget för dina interaktioner med oss, dina val, inklusive dina integritetsinställningar, och de produkter och funktioner du använder. Den data vi samlar in kan innefatta följande:

  • Namn och kontaktuppgifter. Vi samlar in ditt för- och efternamn, e-postadress, postadress, telefonnummer, leveransuppgifter och andra liknande kontaktuppgifter.
  • Autentiseringsuppgifter. Vi samlar in lösenord, lösenordstips, personnummer och annan liknande säkerhetsinformation som används för autentisering och kontoåtkomst.
  • Demografiska data. Vi samlar in uppgifter om dig, till exempel ålder, kön, land och språkinställning.
  • Köphistorik. Vi samlar in uppgifter om dina köp, prenumerationer, summa, tid för köp och erbjudanden som du utnyttjar.
  • Enhets- och användningsdata. Vi samlar in data om din enhet och hur du och din enhet interagerar med våra produkter. Vi samlar till exempel in information om produktanvändning, vilket betyder att vi samlar in data om de funktioner du använder, artiklar som du köper och de webbsidor du besöker. Dessa inkluderar också de inställningar du väljer och de programvarukonfigurationer du använder mest. Vi samlar även in information om enheten, anslutningen och konfigurationen, vilket betyder data om enheten och nätverket som du använder för att ansluta till våra Tjänster. Det kan innefatta även information om operativsystem, också IP-adress, enhets-id (till exempel IMEI-numret för telefoner), nationella inställningar och språkinställningar.

Vi samlar också in information som du tillhandahåller oss och innehållet i meddelanden som du skickar till oss, såsom feedback och recensioner du skriver, eller frågor och information du lämnar för kundsupport. När du kontaktar oss, t.ex. för kundsupport, telefonsamtal eller chattsessioner med våra representanter, kan samtalen övervakas och spelas in.
Notera att om du begär att vi inte ska kontakta dig genom e-post kommer vi att behålla en kopia av den e-postadressen i vår spärrlista för utskick för att se till att du inte får del av oönskade e-postutskick.

Hur vi använder personuppgifter

Vi använder information som vi samlar in om våra kunder och användare för fyra huvudsakliga skäl:

  • för att bedriva vår verksamhet och tillhandahålla (inklusive förbättra och anpassa) de tjänster och produkter vi erbjuder,
  • för att tillhandahålla personligt anpassade tjänster unikt anpassade för individuella användare,
  • för att skicka kommunikation, inklusive kampanjer till våra användare, samt
  • för att marknadsföra tjänster och visa reklam, i våra egna tjänster och webbsajter som stöds av reklam.

Av dessa skäl kombinerar vi data som vi samlar in för att ge dig en smidigare, mer konsekvent och personligt anpassad upplevelse. För att förbättra skyddet för din integritet har vi byggt in tekniska och organisatoriska skydd som är utformade för att förhindra vissa kombinationer av data.

Vi använder uppgifter för att tillhandahålla och förbättra produkterna vi erbjuder och utföra nödvändiga affärsåtgärder. Detta innefattar att hantera produkterna, underhålla och förbättra produkternas prestanda, utveckla nya funktioner, bedriva forskning och tillhandahålla kundsupport. Exempel på sådan användning innefattar följande:

  • Tillhandahålla produkter och tjänster. Vi använder uppgifter för att utföra dina köp med oss och för att förse dig med våra produkter och tjänster. Vi kommer att verifiera din ålder, betaluppgifter och ditt konto vid registrering som användare av våra applikationer via den e-post som du angav vid registrering.
  • Kundsupport. Vi använder uppgifter för att ge support- och stödtjänster till dig så att du kan utnyttja våra Tjänster.
  • Produktförbättring. Vi använder data för att förbättra våra befintliga produkter och tjänster, bland annat genom att uppdatera funktioner. Vi använder till exempel felrapporter för att förbättra säkerhetsfunktioner, användarbeteende, sökfrågor och klick på våra webbsajter för att förbättra relevansen för sökresultat, användningsdata för att avgöra vilka nya funktioner som ska prioriteras, innehåll på sajter och placering av relevant innehåll för dig på våra webbsajter.
  • Säkerhet. Vi använder uppgifter för att skydda våra produkters, tjänsters och kunders säkerhet för att upptäcka och förhindra bedrägeri och för att lösa tvister och verkställa våra avtal. Vi kan också blockera leverans av ett meddelande eller ta bort innehållet om det bryter mot våra villkor.
  • Affärsverksamhet/Business Intelligence. Vi använder uppgifter för att utveckla aggregerade analyser och Business Intelligence som gör det möjligt för oss att driva och skydda vår verksamhet samt att ta välgrundade beslut. Vi använder huvudsakligen anonyma data som inte består av personuppgifter vid analys av kundinsikt, produktutveckling, personalisering, trender, statistik och liknande syften.
  • Personligt anpassade tjänster. Om våra produkter och tjänster innehåller anpassade funktioner som automatiskt skräddarsyr din upplevelse baserat på våra uppgifter om dina aktiviteter, intressen och, där vi har inhämtat ditt samtycke eller har stöd av lag eller avtal, även din position. Uppgifterna analyseras och grupperas inför urval, prioritering och planering av kontakter med kunden/användaren så att du får personligt anpassade tjänster och erbjudanden som du kan vara intresserad av. Till uppgifterna kopplas en eller flera markörer om vilken typ av anpassning av webbtjänster och marknadskommunikation som riktas mot användaren, så kallad personalisering.
  • Kommunikation. Vi använder data för att kommunicera med dig. Exempelvis kan vi kontakta dig per e-post, telefon, eller på andra sätt för att informera dig om när ett avtal är på väg att upphöra, meddela dig när säkerhetsuppdateringar är tillgängliga, påminna dig om varor som finns kvar i din kundvagn, uppdatera dig kring ett supportärende, informera dig om att du måste vidta en åtgärd för att hålla ditt konto aktivt, eller berätta om ett erbjudande som kan vara av intresse för dig. Läs mer om hur du hanterar dina kontaktuppgifter, e-postprenumerationer och kampanjmeddelanden hittar du i avsnittet ”Hur du kommer åt och kontrollerar dina personuppgifter” i denna personuppgiftspolicy.
  • Marknadsföring och reklam. Vi använder data du uppger vid registrering av användarkonto, data vi samlar in när du genomför köp och använder våra Tjänster och webbsajter för att ge dig relevant marknadsföring och visa reklam som du kan ha intresse av när du besöker våra webbsajter, och prenumererar på våra nyhetsbrev. Uppgifterna analyseras och grupperas. Detta möjliggör att vi kan rikta intressebaserad reklam till våra användare som besöker våra webbsajter. När du besöker våra webbsajter, kommer några av de cookies vi placerar på din dator vara annonseringscookies, så att vi kan förstå vilka typer av sidor som du är intresserad av. Vi kan därefter visa rekommendationer om produkter och tjänster eller annonser på din webbläsare som baseras på dessa uppfattade intressen. Till exempel om du visat ett särskilt intresse för resor, kan du komma att få fler annonser för resor och tillhörande tjänster och produkter.

Det är viktigt att komma ihåg att ingen av de tekniker vi använder för intressebaserad reklam samlar information om ditt namn, adress, e-postadress eller telefonnummer.

Annonserna som du ser på våra webbsajter kan väljas utifrån data om dig som vi bearbetar, till exempel dina intressen och favoriter, din position (om du givit oss ditt tillstånd att använda denna data), dina transaktioner, hur du använder våra produkter och tjänster, sökfrågor eller innehåll du visas. Annonserna kan också väljas utifrån annan information som vi får reda på om dig med tiden med hjälp av demografiska data, positionsdata (där tillåtet), sökfrågor, intressen och favoriter, användningsdata från våra produkter, tjänster och webbplatser och från våra annonsörers och partners webbplatser och appar. Om du väljer att avanmäla dig från intressebaserad reklam kommer data som är associerade med dessa cookies inte att användas.

Vi kan även dela anonyma beteendedata om våra användare till våra annonsörer och partners, inklusive företag som sponsrar innehåll som märks med ”Sponsrat av”, ”Betalt innehåll/Betalt av” eller ”Innehåll från annonsörer/Från våra annonsörer”. Anonyma data är information som inte går att koppla till en individ där vi har tagit bort alla referenser och kopplingar till våra användare. Detta betyder att när du besöker andra webbsajter kan du visas annonsering som baseras på ditt beteende på våra webbsajter. Vi kan även visa annonser på våra webbsajter som baseras på ditt beteende på andra webbsajter.

Om du väljer att avstå från att ta emot intressebaserad reklam, betyder det inte att du inte längre kommer att få se reklam på våra webbsajter, utan att den reklam som visas kommer inte att vara anpassad för dig och därför upplevas som mindre relevant. Se mer under avsnittet ”Hur du kommer åt och kontrollerar dina personuppgifter” nedan.

Annonsering i mobila enheter kan komma att kräva insamling och delning av det unika enhetsnumret med företag som köper annonsytor på våra mobilapplikationer.

Våra webbsajter kan innehålla länkar till andra webbsajter som vi kan få ersättning för. Våra artiklar är inte influerade av annonsörer eller markandsföringspartners, inte heller är de skrivna för syftet att marknadsföra en produkt, utom i de fall där det uttryckligen står angivit att innehållet är ”sponsrat av”, ”tillhandahålls av”, ”presenteras av”, ”betalt innehåll/betalt av”, eller ”Annonsörers innehåll / från våra annonsörer” eller liknande som representerar sponsrat innehåll och reklam.

Behandlingen som beskrivs här är nödvändig för att kunna leverera Tjänsterna, och detta utgör den huvudsakliga legala grunden till behandlingen. Vid behandlingen av personuppgifter för att skicka kommunikation, inklusive kampanjer till våra användare, samt för att marknadsföra tjänster och visa reklam, i våra egna tjänster och webbsajter som stöds av reklam, så har vi efter en intresseavvägning enligt GDPR Artikel 6f kommit fram till att vårt eller tredje mans berättigade intresse är så pass övervägande att den enskildes intresse av skydd för den personliga integriteten inte väger tyngre.

Om vi avser att använda personuppgifter för ett nytt syfte, utöver vad som beskrivs i denna policy, kommer du att bli informerad om sådan användning innan, eller i samband med att personuppgifterna samlas in och vi kommer att be om din tillåtelse eller, där det krävs, ditt samtycke. Alternativt så kommer vi att be om din tillåtelse och/eller samtycke efter sådan insamling skett, men innan att vi skulle använda dina personuppgifter för ett nytt syfte.

Anledningar till att vi delar dina personuppgifter

Det kan ibland vara nödvändigt för oss att dela din information med andra företag i vår koncern eller med företag som utför tjänster för vår räkning så att vi kan leverera de tjänster och produkter till dig som du beställt.

I de fall där vi delar information om dig med andra har vi sett till att dessa företag följer våra krav för dataskydd och de är inte tillåtna att använda personuppgifter de tar emot för något annat syfte.

Till exempel delar vi dina personuppgifter om det är nödvändigt för att slutföra en transaktion eller att tillhandahålla en produkt eller tjänst som du har begärt eller godkänt, eller där vi har ditt tillstånd. Till exempel delar vi din betalningsinformation du uppger för ett köp med banker och andra institutioner som behandlar betalningstransaktioner eller levererar andra finansiella tjänster, samt för att förhindra bedrägeri och minska kreditkortsrisker.

Vi delar även information med företag som vi anlitat för att tillhandahålla kundservicesupport eller assistans med att skydda och säkra våra system och tjänster behöver tillgång till personuppgifter för att kunna tillhandahålla dessa tjänster. Vi kan också lämna ut personuppgifter som en del av en gemensam affär, exempelvis en sammanslagning eller försäljning av tillgångar.

Slutligen kan vi komma att behöva lämna ut eller spara dina uppgifter när vi anser att det är nödvändigt för att:

  • följa lagen eller rättslig process och ge ut information till polis och andra behöriga myndigheter,
  • skydda våra kunder, exempelvis för att förhindra skräppost eller bedrägeriförsök, eller för att underlätta förhindrande av dödsfall eller allvarlig skada,
  • hantera och upprätthålla säkerheten för våra produkter, däribland att förhindra eller stoppa en attack på våra system eller nätverk,
  • skydda rättigheter eller egendom som tillhör oss, inklusive verkställa de villkor som styr din användning av tjänsterna, men om vi får information om att någon använder våra tjänster för att handla med stulen immateriell eller fysisk egendom som tillhör oss kommer vi inte att själva undersöka en kunds privata innehåll, utan vi kan då överlåta ärendet till en polismyndighet.

Observera att vissa av våra sajter kan innehålla länkar till produkter från tredje part vars personuppgiftspolicier skiljer sig från våra. Om du anger personuppgifter i någon av dessa produkter behandlas dina uppgifter enligt deras respektive personuppgiftspolicy.

Hur du kommer åt och kontrollerar dina personuppgifter

Du kan visa, redigera och ta bort dina personuppgifter online för många av våra produkter och tjänster. Du kan även i förekommande fall göra val angående vår insamling och användning av dina uppgifter. Hur du kommer åt eller kontrollerar dina personuppgifter beror på vilka produkter och tjänster du använder.

Om du vill komma åt, redigera eller ta bort profil- och betalningsinformationen på ditt konto eller ändra ditt lösenord kan du göra det genom att besöka kreditupplysning.se.

Om du inte kan komma åt personuppgifter som samlas in av oss via länkarna ovan eller direkt genom våra produkter och tjänster, kan du alltid kontakta oss med hjälp av vårt kontaktformulär eller genom att skicka e-post till kundservice@kreditupplysning.se. Vi svarar på förfrågningar om åtkomst eller borttagning av dina personuppgifter inom 30 dagar.

Dina kommunikationsinställningar

I förekommande fall kan du välja huruvida du vill ta emot kampanjmeddelanden från oss via e-post, SMS, vanlig post och telefon. Om du får reklammeddelanden via e-post eller SMS från oss och vill avanmäla dig från dem kan du göra det genom att följa anvisningarna i meddelandet. Du kan också välja om du vill få reklam via e-post, telefonsamtal och vanlig post genom att logga in med ditt personliga konto där du kan uppdatera kontaktinformation, hantera kontaktpreferenser, avanmäla dig från e-postprenumerationer och välja att dela din kontaktinformation med våra partners.

Om du inte har något personligt konto kan du hantera dina e-postinställningar för oss genom att använda detta kontaktformuläret på kreditupplysning.se eller kontakta oss via e-post till kundservice@kreditupplysning.se. Dessa val gäller inte för obligatoriska tjänstemeddelanden som ingår i vissa tjänster eller undersökningar eller andra informell kommunikation som har sin egen metod för att avbryta prenumeration.

Dina reklaminställningar

Om du väljer att avstå från att ta emot intressebaserad reklam, betyder det inte att du inte längre kommer att få se reklam på våra webbsajter, utan att den reklam som visas kommer inte att vara anpassad för dig och därför upplevas som mindre relevant. I den utsträckning informationen som används för intressebaserad reklam även används för andra nödvändiga syften (bland annat tillhandahålla våra produkter, analyser och bedrägeridetektering) kommer inte insamlingen av sådana uppgifter att upphöra om du avanmäler dig från intressebaserad reklam.

Om du vill få mer information om intressebaserad marknadsföring och hur du kan avstå från den, vänligen besök youronlinechoices.com eller networkadvertising.org (om du besöker våra webbsajter från USA).

Kundkonto

När du skapar ett personligt användarkonto vid registrering eller genomförande av köp efterfrågas vissa personliga data och vi kommer att tilldela dig ett unikt kund ID-nummer för att identifiera ditt konto och associerad information.

När du loggar in på ditt konto skapar vi en registrering av inloggningen, vilket innefattar datum och tid, information om produkten du loggade in på,

När du är inloggad i ditt konto får du tillgång till förbättrad anpassning, enhetliga upplevelser i alla produkter och tjänster.

Dina individuella rättigheter

Kreditupplysning Safenode Sverige AB följer aktuella dataskyddslagar i Europeiska Unionen, som vid tillämplighet omfattar följande rättigheter:

  • Om behandling av personuppgifter baseras på ditt samtycke, har du rätt att när som helst dra tillbaka ditt samtycke för framtida behandling av personuppgifter.
  • Du har rätt att kostnadsfritt begära ett registerutdrag (enligt definitionen i lagstiftningen) samt få åtkomst till en kopia av dina personuppgifter, begära rättelse och, under vissa omständigheter, radering av dina personuppgifter.
  • Du har rätt att motsätta dig bearbetning av dina personuppgifter.
  • Du har rätt att begära att vi lämnar över dina personuppgifter till annan organisation som ansvarar för att behandla dina personuppgifter (personuppgiftsansvarig) i de fall där vår rätt att behandla dina personuppgifter grundar sig antingen på̊ ditt samtycke eller fullgörande av ett avtal med dig.
  • Du har rätt att göra invändningar mot vår behandling av dina personuppgifter för direktmarknadsföringsändamål, inklusive profilering i den mån denna har ett samband med sådan direktmarknadsföring
  • Du har rätt att framföra klagomål hos en dataskyddsmyndighet. Datainspektionen är den myndighet i Sverige som utövar tillsyn över hur vi som företag följer lagstiftningen.

När vi bearbetar dina personuppgifter gör vi det på behovsbasis, i syfte att kunna erbjuda de produkter som du använder, driva vår verksamhet, uppfylla våra avtalsenliga och juridiska skyldigheter, skydda våra system och kunder eller uppfylla andra berättigade intressen enligt beskrivningarna i avsnitten ”Hur vi använder dina personuppgifter” och ”Anledningar till att vi delar dina personuppgifter” ovan, eller där det krävs, med ditt samtycke. När vi överför personuppgifter från Europeiska Unionen (EU) och/eller Europeiska Ekonomiska Samarbetsområdet (EES) gör vi det baserat på ett antal juridiska mekanismer, enligt beskrivningen i avsnittet ”Var vi sparar och behandlar personuppgifter” nedan.

Säkerhet för dina personuppgifter

Vi använder en rad säkerhetstekniker och säkerhetsmetoder för att skydda dina personuppgifter från oönskad åtkomst, användning och utlämnande. Till exempel lagras personuppgifter som du anger på datorsystem som har begränsad åtkomst och finns i skyddade lokaler. Vid överföring av mycket känsliga data (exempelvis kreditkortsnummer och lösenord) via Internet, skyddar vi dessa uppgifter med kryptering.

Var vi sparar och behandlar personuppgifter

Personuppgifter som samlas in av oss kan lagras och behandlas huvudsakligen i den region där du bor, i Sverige, eller i andra länder där vi, våra samarbetspartner, dotterbolag eller leverantörer är verksamma. Lagringsplatserna väljs med avsikt att fungera effektivt, att förbättra prestanda och skapa redundans i syfte att skydda data om strömavbrott eller andra problem skulle inträffa. Vi vidtar åtgärder för att säkerställa att uppgifter som vi samlar in enligt denna personuppgiftspolicy behandlas enligt bestämmelserna i denna policy och enligt tillämplig lagstiftning där uppgifterna finns.

Om vi skulle överföra dina personuppgifter till tredje land, d.v.s. land utanför EU/EES kommer vi att ingå avtal och vidta andra åtgärder i enlighet med tillämpliga lagkrav.

Vårt bevarande av personuppgifter

Vi bevarar personuppgifter så länge det är nödvändigt för att tillhandahålla produkterna och tjänsterna, uppfylla transaktionerna som du har begärt och godkänt, eller för andra nödvändiga syften, som att efterleva våra juridiska skyldigheter, lösa tvister och verkställa våra avtal. Eftersom de här behoven kan variera för olika typer av data och för olika typer av produkter, tjänster och sammanhang, kan faktiska bevarandeperioder variera. Kriterier som avgör tiden för hur länge vi lagrar data är till exempel:

Hur länge behövs personuppgifterna för att tillhandahålla produkterna och tjänsterna?

Detta omfattar bland annat att bibehålla och förbättra befintliga produkters och tjänsters prestanda, att skydda våra system och att administrera nödvändig affärs- och redovisningsinformation. Detta är den generella regel som ligger till grund för beräkning av de flesta bevarandeperioder.

Finns det en automatiserad funktion, t.ex. i användarens kundkonto hos oss, som kunderna kan använda för att komma åt och ta bort personliga data när som helst?

Om en sådan funktion saknas, används vanligen en kortare bevarandeperiod.

Är personuppgifterna av extra känsligt slag?

I så fall används vanligen en kortare bevarandeperiod.

Har vi antagit och informerat om en specifik bevarandeperiod för en viss typ av data?

  • För exempelvis information som rör ett onlinebeteende avidentifierar vi denna information genom att ta bort hela IP-adressen vid insamling av uppgiften, cookie-ID:n och andra identifierare tas bort efter den tid som anges i aktuell cookiepolicy.
  • Där det är aktuellt, används köphistorik som underlag för intressebaserad marknadsföring under tolv månader från det att den uppstod, därefter upphör denna användning.
  • Onlinebeteende data sparas under 30 dagar, därefter raderas denna data.
  • Vi sparar kunddata om våra kunder under en period av 24 månader från att vårt kundförhållande har upphört, eller den tidigare tidpunkt då kunden väljer att avsluta sitt konto hos oss och/eller ber om att få sina personuppgifter raderade.

Har användarna godkänt användning av en längre bevarandeperiod?

I så fall lagrar vi informationen i enlighet med ditt tillstånd.

Har vi juridiskt, avtalsenligt eller på annat sätt förbundit sig att lagra informationen?

Exempel kan vara obligatorisk lagstiftning om kvarhållning av information i vissa jurisdiktioner, myndighetsbeslut om att bevara uppgifter som är relevanta för undersökningar, eller uppgifter som måste behållas i syfte att lösa en tvist.

Dina personuppgifter gallras eller anonymiseras när de inte längre är relevanta för de ändamål som de har samlats in för. Vi använder huvudsakligen anonyma data som inte består av personuppgifter vid analys av kundinsikt, trender, m.m. enligt vad som anges i avsnittet ”Hur vi använder personuppgifter”.

Ändringar i denna personuppgiftspolicy

Vi kommer att uppdatera vår personuppgiftspolicy när det behövs för att återspegla kundfeedback och ändringar i våra Tjänster. När en policy uppdateras ändras datumet för senaste uppdatering längst upp i policyn.

Om det sker större ändringar i policyn eller i hur vi använder dina personuppgifter, meddelas du via anslag på webbsiten eller e-postmeddelande innan ändringarna träder i kraft där det krävs enligt lag. Läs gärna denna personuppgiftspolicy då och då så håller du dig informerad om hur vi skyddar dina personuppgifter och din integritet.

Kontakta oss

Om du har frågor om vad som gäller för dina personuppgifter, ett klagomål eller en fråga till vår dataskyddsansvarige, kontaktar du oss genom att använda följande kontaktinformation.

Kreditupplysning Safenode Sverige AB
Box 17217
104 62 Stockholm
kundservice@kreditupplysning.se